Az égési sérthetetlenség illúziója

Kérlek, vegyél elő egy írásra alkalmas felületet! Írd össze, mi az, amiért rajongsz a munkádban!

Ínséges, stresszel teli időben érdemes elővenned, amit most leírtál, mert nem tudható, vajon eljön-e olyan pillanat, ami megbolygatja az égési sérthetetlenséged illúzióját.

A szakmád már a pályára lépés legelején igényelte az érett, stabil alapszemélyiséget, valamint a saját teherbíró képességed reális ismeretét, hiszen a sikeres pedagógus a szakmai felkészültségén túl nagyrészt a személyiségével dolgozik. Ám kérdéses, hogy ezt huszonévünk elején valóban birtokoljuk-e már. Akár velünk van saját stabilitásunk, akár nincs, rendkívül fontos, hogy ismerjük és tudatosan fejlesszük azon kompetenciáinkat, amelyek az egészséges személyiséghez szükségesek, és amely egy soha véget nem érő „iskolapad”.

Kricsfalussy Anna szerint pontos adatokhoz jutni nehéz, „mert úgy tűnik darázsfészekbe nyúlunk mikor a pedagógusok mentális egészségi állapotával szeretnénk foglalkozni. Érzékeny téma ez, hiszen a pedagógus személyisége, lelki állapota közvetlenül befolyásolja az oktatást, és kihatással van a tanulók lelki fejlődésére is. Hiszen egy kiégett pedagógus már nem mutat érdeklődést a diákok felé, tárgyként kezeli őket, és ezt a negatív attitűdöt, felszínes szociális kapcsolatrendszert a tanulók könnyen eltanulják. Az egyensúly megtalálása a nevelési folyamatban nagy energiákat követel meg a pedagógusoktól, hiszen nem csupán a mentális egészségével kell foglalkoznia, hanem az ezt befolyásoló magánéleti-, egzisztenciális helyzetét, valamint a munkahelyi közösségekbeli szerepét érintő problémákat is meg kell tudnia oldani. […] Szelezsánné 2016-os felmérése alapján még kiégést okozó tényezőként említi a pedagógusminősítő rendszert, illetve azt, hogy a pedagógusok nem kapnak megfelelő segítséget a stresszkezelési technikák megismeréséhez a munkahelyükön.” (Kricsfalussy, 2020, 256.)

Mi okozhat stresszt egy pedagógusnak?

A következőkben a legtipikusabb stresszorokat soroljuk fel.

A továbbiakban még visszatérünk a distressz és a kiégés kapcsolatára, most elöljáróban legyen elég annyi, hogy nem minden distressz vezet depresszióhoz, ahogyan nem minden depresszió vezet kiégéshez, de lehetséges, hogy minden depresszió mögött a kiégés áll.

Az Egészségügyi Világszervezet kevesebb, mint öt éve elismeri a kiégés (burnout) egészségkárosító hatását, így megtaláljuk a WHO által minősített egészségügyi rendellenességek között. Megfogalmazásuk szerint a kiégés „sikeresen nem kezelt, krónikus munkahelyi stresszből fakadó szindróma.” A tünetegyüttes kizárólag munkahelyi jelenség, az élet más területein hivatalosan nem használatos a kifejezés. Több egészségügyi szakember és pszichológus azonban úgy véli, hogy ha csupán a hivatás gyakorlásától függene a kiégés, a gyógyulásnak és a megelőzésnek meglepően kevés köze lenne az egyénhez.

A WHO szerint a kiégésnek 3 fő tünete van:

A három tünet előfordulásának mértéke az egyes szakmák tekintetében eltérő. Például az orvosoknál az elszemélytelenedés és az érzelmi kimerültség lényegesen magasabb arányban mutatkozik, miközben a teljesítményükkel elégedettek. A pedagógusok ezzel szemben a teljesítményükkel elégedetlenek, azonban az elszemélytelenedés miatt kevesebb a panaszuk. Azok a szociális munkások, akik súlyos betegekről gondoskodnak, csökkent teljesítményről és érzelmi kimerültségről számolnak be (Bergner, 2012).

Globális politikai szinten a WHO időről-időre kidolgoz egy-egy globális cselekvési tervet a munkavállalók egészségéről (2008-2017) és a mentális egészségre vonatkozó cselekvési tervet (2013-2020) a munkahelyi mentális egészség előmozdítására – elveket, célkitűzéseket és végrehajtási stratégiákat fogalmaz meg. Ezek közé tartozik: a mentális egészséget meghatározó társadalmi tényezők, például az életszínvonal és a munkakörülmények kezelése; az egészség és a mentális egészség megelőzésére és előmozdítására irányuló tevékenységek, beleértve a megbélyegzés és a megkülönböztetés csökkentésére irányuló tevékenységeket. Kíváncsian várjuk, vajon a 2021-es évtől milyen további, újragondolt ajánlások várhatók tőlük. Ám kétség nem fér hozzá, egyéni, szervezeti és állami szinten az eddigi ajánlások követése is minden bizonnyal hagy némi kívánnivalót maga után.

Apadó kút – amikor már nem úszunk az árral (flow)

Köztudott, hogy a segítő foglalkozásúak fokozott veszélyeknek vannak kitéve. Többnyire jellemző rájuk, hogy újabb és újabb célokat tűznek ki maguk elé, motiváltan haladnak előre ezen célokat elérve és jutnak el sikertől sikerig. Előfordulhat, hogy egy ponton a személy túltelítődik, beáll a motiváció-vesztés és elveszítheti a sikeres munkájába vetett hitét is.

A pedagógusszakmában zajló állandó változások (például a jelenleg is zajló digitális oktatásra való hirtelen átállás okozta kihívások) közepette kell végezni ezt a felelősségteljes munkát. Nem csoda, hogy a segítő foglalkozásúak stresszterhelésével kapcsolatban gyakran emlegetett jelenség a kiégés. A kiégés fogalmát először Freudenberger határozta meg: „az emocionális megterhelések és nagy mértékű stresszek nyomán fellépő fizikai, szellemi és érzelmi kimerülés állapota, amely a reménytelenség és inkompetencia érzésével, célok és ideálok elvesztésével jár, s amelyet a saját személyre, munkára, illetve másokra vonatkozó negatív attitűdök jellemeznek” (Freudenberger, 1980). Ez az általános negatív életérzés kihat a munkavégzésre és a társas kapcsolatokra is. A kutatások tükrében megállapítható, hogy azon személyek a legveszélyeztetettebbek, akiket főként érzelmileg érint erősen a munkájuk.

Maslach és munkatársai (1996) szerint a kiégés kialakulására egyrészt egyéni – személyiség-, képesség-, készségbeli –, másrészt munkaszervezeti tényezők hajlamosíthatnak, mint pl. a kiszolgáltatottság a döntéshozóknak, a kontroll és az autonómia alacsony szintje, valamint a társas kapcsolatokból eredő konfliktusok és a stresszel való megküzdés nem megfelelő stratégiáinak alkalmazása (Deák, 2019). Avagy úgy is fogalmazhatnánk, hogy az öndetermináció három komponensének (kompetencia, autonómia és kapcsolódás) ki nem elégítése vagy elégülése megnövelheti a kiégés kockázatát.

Hézser Gábor (2011) (a korábban említett WHO által deklarált három fő tünettől függetlenül) öt csoportba sorolta be a kiégés különböző tüneteit:

Dr. Fülöp Emőke klinikai szakpszichológus négy munkahelyi stresszort különít el.

1) Feladattal kapcsolatos stresszorok: túl- vagy alulterhelés; munkafeltételek; változások a munkában, munkakörnyezettel kapcsolatos stresszorok

2) Szervezetben betöltött szereppel kapcsolatos stresszorok:

  • Egyéni szinten: szerep kétértelműség, szerepkonfliktus, túl sok vagy túl kevés felelősségvállalás más dolgozókért, karrierfejlődés.
  • Csoportszinten: összetartás hiánya, jó munkatársi kapcsolatok hiánya, csoporton belüli konfliktusok (mobbing), felettessel/beosztottal való kapcsolat.
  • Szervezeti szinten: vezetési stílus, alacsony fizetés, bizonytalanság.

3) Megfelelő értékelés, elismerés: a kifejtett munkahelyi erőfeszítés és a kapott jutalom aránya nem megfelelő, ez egyensúlytalanságot idéz elő, amelyet testi és mentális problémák (kiégés) követhetnek.

4) Egyénen belüli komponensek: túlvállalás, feladatkiadás nehézsége, irreális helyzetfelismerés, omnipotens (mindenható) érzések, elmosódott határok.

Ha te is többnyire hibátlanul akarod végezni a munkádat és nem tudod, nem is akarod a gyerekekkel, szülőkkel való kapcsolattartáskor az erős érzelmi bevonódást elkerülni, akkor te is azok közé tartozol, akik megerősítik a felmérések eredményeit, miszerint a pedagógusok mentális egészsége jóval nagyobb terhelésnek van kitéve az átlagosnál. De a terhelésnek kitettség nagyban függ attól, hogyan gondolkodunk a terhekről. Beethoven mondta azt állítólag, hogy gondjaink olyanok, mint kottában a keresztek: felemelnek. Tekinthetünk úgy is a terheinkre, mint amelyek ajándékokat hoznak a tenyerükben, bár van úgy, hogy ezen ajándékok sokszor meglepetések maradnak és csak idővel értjük és értékeljük őket.

Visszatérve Dr. Fülöp Emőkéhez, világosan fölvázolja előttünk (2019) a stressz és a kiégés közötti különbséget.

A viselkedések és érzések terén a következőket tapasztalhatják az érintettek:

Állj meg egy pillanatra az eddig olvasottakkal!

Gondold végig, hogy az eddig felsorolt stresszorok és kiégés tényezők közül mi az, ami egy héten legalább háromszor nyomaszt téged, mi az, amit egy héten legalább háromszor megtapasztalsz!

Kulcstényező – az empátia

Van egy olyan kulcstényező, amely mindegyik érintett területre (stressz, kiégés, depresszió) gyógyító hatással lehet: a megfelelően működtetett empátia.

Az empatikus kapcsolat, a megértés, az odafigyelési, törődési hatás befolyása óriási.

Joachim Bauer a tükörneuronokról szóló írásában azt állítja, hogy egy közös emberi jelentéstérben élünk, aminek révén intuitíve megérthetjük mások érzéseit, cselekvéseit és szándékait. A tükörneuronok hálózata biztosítja „azt az idegrendszeri hardvert, amely ezt a jelentésmezőt lehetővé teszi. Ez a rendszer rendkívül felhasználóbarát. Spontán módon működik, és mindenekelőtt független attól, hogy működtetjük-e az elemző értelmünket. Az elemző értelem egyébként kimondottan hátrányos is lehet, amikor intuitíven akarjuk felismerni, mi a helyes. Az intuíció is, az értelem is félrevezethet bennünket, ha csak az egyiket használjuk a másik nélkül. Ugyanakkor nincs az a racionális elemzés, amely képessé tenne bennünket arra, hogy egy másik embert empatikusan, vagyis együtt érző perspektívából megértsünk. A szakemberek tudatelméletnek nevezik azt a képességünket, hogy intuitíven el tudjuk képzelni más emberek érzelmeit és szándékait, és képesek vagyunk bizalmat építő bizonyosságot szerezni róluk.” (Bauer, 2006, 14.) Bauer szerint tehát nem tudunk másokat teljes mértékben megérteni, de erőteljes sejtéseink, megérzéseink beigazolódhatnak, ehhez „csak” az kell, hogy képesek legyünk megfigyelni a másikat és minél jobban ráhangolódni – anélkül, hogy mi is átvennénk a másik érzésvilágát, különben szimpátiáról beszélünk, nem pedig empátiáról. A tükörneuron jelenséget neurobiológiai együttrezgésnek (rezonancia) is hívják: a valaki más által kivitelezett cselekvés megfigyelése a megfigyelőben egy saját neurobiológiai programot aktivál, mégpedig csak és kizárólag azt a programot, amely nála is a gyakorlatba tudná ültetni az adott cselekvést. Tükörneuronoknak nevezték el azokat az idegsejteket, amelyek a saját testünkben kivitelezni tudnak egy meghatározott cselekvésprogramot, és amelyek akkor is aktiválódnak, amikor az ember megfigyeli vagy valami más módon átéli, hogy egy másik egyén ezt a cselekvést végrehajtja. Ennek talán legegyszerűbb példája az, amikor rámosolygunk a gyerekekre és ők visszamosolyognak ránk – vagy fordítva.

A tükörneuronok „felismerő rendszere” azonban csak akkor lép működése, ha jól vagyunk. Amint nyomás alá kerülünk és distresszt élünk át, állítólag kikapcsol minden, ami a tükörneuron-rendszertől függ: nem tudunk másokra kellőképpen odafigyelni és érzelmi szükségleteiket megsejteni. Nem tudunk másokat megérteni és észlelni a finom részleteket. Ahol a félelem és a feszültség uralkodik, ott csökken a tükörneuron-rendszer egy másik aktivitása is: megszűnik a tanulás képessége.

Érdemes tudnunk, hogy amit (elsősorban) a hozzátartozók és a referenciaszemélyek (így a pedagógus is) visszatükröznek a gyereknek, az a gyermek számára üzenetet hordoz saját magáról. Donald W. Winnicott brit pszichológus így írt erről: „Ha másokat látok, és mások látnak engem, akkor létezem.” Csak a felnőttek visszatükrözéseiből tudja a gyerek fokról fokra felismerni, hogy kicsoda ő. Ez az oka annak, hogy az összefüggő, stabil önbizalom kifejlődéséhez olyan kapcsolatoknak kell a rendelkezésére állniuk, amelyekben a saját személyiségjegyei és a saját temperamentuma tükröződhet. Jó esetben mi, pedagógusok is így nőttünk fel, azaz olyan kapcsolatok álltak a rendelkezésünkre, amelyekben a saját személyiségjegyeink és a saját temperamentumunk tükröződhetett, így stabil önbizalmunk fejlődhetett. Mit tehetünk akkor, ha ez az önbizalom a pályánk derekán fogja magát és megrendül? Az előbbiek értelmében megoldás lehet erre az, ha odafordulunk az értékes és minket felemelő kapcsolatainkhoz és ismét szilárd kötelékeket építünk. Az érzelemszabályozás és a perspektívaváltás (béka vagy gólya perspektíva) központi szerepet tölt be ebben. Segít, ha a) birtokában vagyunk néhány stresszkezelési technikának, b) ha őszintén tudunk kommunikálni a bennünk zajló folyamatokról, c) ha képesek vagyunk a saját érzéseinkre reflektálni, d) továbbá, ha vannak mentoraink, e) és különösen fontos lenne, ha a pedagógusok számára rendelkezésre állna egy szupervizori vagy coach gárda.

Gyarapodó kút – a kiút

A kiégés különböző szakaszaiban (idealizmus, stagnálás, frusztráció, apátia), amelyeket itt most nem részletezünk, egyaránt hasznos és preventív jellegűek a következő intervenciók (beavatkozások):

A technikai vívmányok között is egyre több prevenciós programot üdvözölhetünk – bár ezek használata nem helyettesíti a személyes kapcsolatokból nyert erőt. 2015-ben Dr. Dike Drummond, a TheHappyMD.com vezérigazgatója bejelentette a világ első, kifejezetten az orvosok kiégésének megelőzésére kifejlesztett mobil applikációjának megjelenését. Neve Burnout Proof (magyarul „kiégésbiztos”). Az applikáció tartalmaz videókat (megelőzési, kezelési technikák), hanganyagokat (meditáció, relaxáció) és handoutokat. Az orvosi szakmán kívüliek számára elsősorban angol nyelven a következő applikációk segíthetnek a kiégés megelőzésében, esetleg kezelésében: Headspace, Noisli, Calm és Stoic.

Fontos annak tudatosítása, hogy nem kell rendelkezésre állnunk minden áron, sőt, akkor lehetünk igazán jó segítők, ha a saját lelkünket is legalább annyira karbantartjuk, amennyire igyekszünk másokét.

Bár pedagógusként nem egyszer azt tapasztaljuk, és a szülők felé azt is kommunikáljuk, hogy a gyerekeknek rajtunk kívül még nagyobb segítséget jelentene, ha megfelelő szakértői és fejlesztői kezekbe kerülnének és kérjük tőlük, hogy ennek érdekében lehetőleg tegyenek meg mindent – mi mégis vonakodunk attól, hogy ugyanezt magunkkal kapcsolatban is érvényesítsük, magunk számára is kimondjuk, sőt szakmailag még el is ítéljük magunkat azért, ha nem tudjuk megoldani a saját problémáinkat. Pedig olykor nekünk sem ártana megfelelő szakértői és fejlesztői kezekbe kerülnünk és a saját jóllétünk érdekében lehetőleg mindent megtennünk…

Sajnos a pedagógus szakma azon ritka segítő szakmák közé tartozik, ahol még nem kiépített a pszichológiai, mentori, coaching, szupervíziós és egyéb társszakmák támogatásának természetes igénybevétele. Mintha szégyenérzet, félelem és óvatosság kapcsolódna ahhoz, ha a csodálatra méltó (mert az!) pedagógus magán nem tud segíteni. Pedig a szakmám és saját magam hitelességét, emberi oldalát éppen az növeli, ha nekem is vannak gyógyír tapasztalataim (pszichológusi, mentori, coaching vagy egyéb folyamat során), tanult stratégiáim a meglévő problémáim megoldására. Az önismereten, és ezáltal problémáink jobb megértésén nemhogy szégyen, hanem szakmai felelősségünk folyamatosan dolgozni. Fontos, hogy sebezhetőségünket felvállaljuk és adott esetben merjünk segítséget kérni, engedjük meg magunknak, hogy saját magunkról is gondoskodjunk. Fizikai, mentális és lelki karbantartásunk elengedhetetlen ahhoz, hogy a segítő szakmánkban kiemelkedőt nyújtsunk…, de még ahhoz is elengedhetetlen, hogy „csak”, elég jók legyünk.

ÉLD ÁT! – GYAKORLATI ÖTLETTÁR

Az alábbi ötlettárban egy-egy olyan élményfeladatot találsz, amelyek a napi rutin kialakítását segítik akár saját magad, akár a kisebb, vagy nagyobb gyerekek, sőt az egész család számára.

Válassz közülük korcsoport szerint!

Kicsiknek

#1 Két fa

Hallgassátok meg Szabó Anna a Két fa c. meséjét, melyet innen tudtok letölteni!

A mese meghallgatása után rajzoljátok le a két fát és a kislányt!

Beszélgessetek róla a gyerekekkel:

Hogyan érezték magukat a fák a mese elején és a végén?

Nagyoknak

#1 Koncentrálj az erősségeidre!

Koncentrálj az erősségeidre és egészítsd ki a következő kijelentéseket:

  1. Ha valakit vonzónak találok, legtöbbször ez az oka…
  2. Aki közelebbről megismer engem, nagyra becsül a … miatt.
  3. Önmagamban azt szeretem, hogy…
  4. Ehhez nálam az is hozzátartozik, hogy…
  5. Amiért ma dicséretet, jó szót érdemlek, az a …
  6. Hálás vagyok a testemnek, mert …
  7. Érzem az erőt magamban, ha …
  8. Ezért a testemmel jót akarok tenni, és …
  9. És úgy gondolom, hogy több … van szükségem.
  10. A legfontosabb szakmai képességem a …
  11. Valóban lelkes vagyok, hogy sikerült…
  12. Ha nehézségem vannak a munkahelyemen, bízom a …ban.
  13. A mostani életemben azt szeretem, hogy…
  14. Elégedett vagyok, ha…
  15. Reménykedem abban, hogy…
  16. Ha vigasztalásra van szükségem ,…
  17. Az életem mottója így hangzik: …

Beszéld meg válaszaidat egy hozzád közel álló személlyel! Kérd meg, hogy ő is töltse ki magával kapcsolatban, így a közös megbeszélés során közelebb kerülhettek egymáshoz is.

#2 Akire felnézek

Vegyél elő egy cetlit és írd rá annak a személynek a nevét, akire felnézel! Írd le az ő jó tulajdonságait! Ha ezzel elkészültél, és kíváncsi vagy a további teendődre, amellyel megakadályozható a kiégés, írj nekünk a campus@pozitivpedagogia.hu e-mail-címre és elküldjük a feladat további instrukcióit.

#3 Nézz utána!

Nézz utána a NyugiOvi és a Sulinyugi programoknak és gyűjtsd ki belőlük az új és hasznos információkat egy elmetérkép formájában!

Felnőtteknek

#1 „Az ember”

A saját nyelvi felelősségünk áthárítása könnyedén tetten érhető mások elbeszéléseiben, amikor az általános alanyt használják, az embert. A saját szófordulatainkban már nehezebb tetten érnünk, pedig különösen akkor üti fel a fejét, mihelyst a tartalomtól érzelmileg érintetté válunk. Ritka, hogy valaki ilyen helyzetekben is megőrizze az E/1 kommunikációt. Például: „Sétáltam, az út mentén, és ott feküdt egy hajléktalan a földön. Érezhetően már több napja… halott volt. Tudod, azt az ember érzi. Elvégre az ember sosem számít egy ilyen látványra, és senki sem tudja elfelejteni ezt. Ezután hívtam a mentőket.” Az általános alany használata áldozattá, az egyes szám első személy pedig cselekvővé teszi a beszélőt.

Feladat:

  1. Változtasd meg az általános alanyú kijelentéseidet! Kérj meg valakit, hogy szakítson félbe, amikor az ember szót használod alanyként! Ismételj meg minden félbeszakított mondatot úgy, hogy az ember szó helyett az ént alkalmazod alanyként!
  2. Érzed, mennyire mások lettek az érzéseid?
  3. Kérd meg beszélgetőpartneredet, hogy közölje veled, hogy érzi magát az emberes és az E/1 mondataidat hallva!
  4. Először beszélj a hobbidról, vagy egy kevésbé kényes témáról! Ezután válts egy olyan témára, amely érzelmileg felzaklat, foglalkoztat!
  5. Érzed, hogy milyen nehéz énrólam beszélni, ha énrám gondolunk?

A kiégés a saját felelősség áthárításához vezet. A nyelv, amit használunk, „bűnjel” erre. Célszerű a mondandómat énközléssel megfogalmaznom, ha valóban rólam szól, velem történik valami, az én tapasztalatom.

#2 75. születésnap

Képzeld el, hogy a 75. születésnapodra mindenkit meghívsz, akit csak szeretnél, akár még elhunyt személyeket is. Azt tervezed, hogy beszédet mondasz, amelyben megemlíted életed rendkívüli (különösen szép, megható, boldog és bölcs) pillanatait. Kitérsz a munkádra, a családodra, életed többféle területére is.

Lehet, hogy a 75. születésnapodon felismered, hogy miért váltottál vagy miért akartál hivatást váltani. Lehet, hogy más dolog tűnik fel életutadon.

Most, kérlek, írd meg a beszédedet! Vagy vedd fel hangrögzítővel! Beszéded a jövőképed első nyers változata.

Milyen erőforrásokra lettél figyelmes a beszédedben?

A jövőkép jellemzői sokfélék lehetnek:

  • A valóság értelmezése: noha nem tudhatod pontosan, hogy mi fog történni holnap vagy 5 év múlva, a jövőkép segítségével feltérképezheted a lehetséges alternatívákat.
  • Kiterjesztés: a vízió a jövő terve, minden más terv kizárása vagy megnyirbálása nélkül.
  • Gyakorlatiasság: a jövőkép teljesíthető kell, hogy legyen, azaz reális.
  • Makacsság: a vízió csak és kizárólag saját döntésed eredménye. Nem mások elképzeléseiről szól.
  • Erősségekre épülnek: minden jövőkép a te egyéni erősségeidet használja fel.
  • Nyitottság: a vízió rugalmas reakciókat tesz lehetővé, és szabadon tovább fejlesztheted.
  • Szabadság és szabad cselekvési terv: több úton lehet eljutni a megvalósult jövőképhez.
  • Igenlés: a vízió minden nemleges választ elutasít.
  • Jelen: mindig jelen időben fogalmazd meg a jövőképedet, mintha már elérted volna. (Pl. helytelen: majd óvodát fogok nyitni; helyes: óvodát nyitok.)
  • Haszon: az egyéni jövőkép nagy hasznot hoz.
  • Értékorientált: ha a víziód ellentmond az értékeidnek, nincs esélye. Mivel az értékek csak lassan változnak, a víziót rugalmasan célszerű kialakítanod.
  • Meggyőző erő: a víziónak kételyek nélkül érvényesíthetőnek kell lennie.
  • Közösségi célok: a közösségi célokat is lehetővé kell tennie.
  • Hatóerő: a víziónak erősnek kell lennie és hatóerővel kell bírnia.

Dolgozd fel még egyszer az előző gyakorlat során megalkotott jövőképedet a már említett feltételek figyelembevételével!

A saját jövőkép a rugalmasság, az elégedettség, a magabiztosság és a kiegyensúlyozottság alapját képezi.

#3 Kiégés teszt

Töltsd ki a kiégés tesztet, amelyet itt érsz el:

Kiégés teszt letöltése!

#4 Levél a kiégéshez

Ha gyanítod, hogy a kiégés fenyeget, írj hozzá egy levelet.

  • Mit mondanál ennek a betegségnek?
  • Milyen jelentőséggel bír számodra?
  • Van olyan ötleted, amit elmondanál neki?
  • Mit teszel te érte?
  • Mit tennél meg vagy hagynál ki miatta a jövőben?
  • Mérges vagy erre a betegségre? Vagy titokban még boldog is?
  • Mire kérnéd meg, ha személy lenne?
  • Milyen eseményre vagy hová vinnéd el?
  • Távol- illetve visszatartott-e téged valamitől, amit szívesen csináltál volna?
  • Akadályozott-e a betegséged valamiben, amit te nem akartál megtenni?
  • Származott-e hasznod belőle?
  • Milyen módon károsít téged?
  • Milyen titkos ajándékokat hozhat magával?

A valódi változást olyan motiváció hozza, amit már nem tudunk figyelmen kívül hagyni. Amikor már tényleg megérett, hogy lépjünk előre vagy egy másik irányba.

Ha valamit megvalósítottál ezekből, küldd el tapasztalataidat a campus@pozitivpedagogia.hu címre, és ha hozzájárulsz, megjelentetjük.

Ráérő – OlvasÓrák

Az alábbi irodalmat ajánljuk a témában neked, illetve kicsiknek és nagyoknak is!

Kicsiknek

Max Lucado (2012): Értékes vagy! Harmat Kiadó, Budapest

Susan Schädlich (2021): A baktériumok és a vírusok világa. Scolar Kids, Budapest

Nagyoknak

Julie Anne Peters (2015): Amikor ezt olvasod, én már nem leszek. Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó, Budapest

Matthew Syed (2019): Szuper vagy! Turbózd fel az önbizalmad! Manó Könyvek, Budapest

Felnőtteknek

Joachim Bauer (2006): Miért érzem azt, amit te? Ösztönös kommunikáció és a tükörneuronok titka. Ursus Libris, Budapest

Thomas M. H. Berger (2012): Burnout – A kiégés megelőzése 12 lépésben. Z-Press Kiadó, Miskolc

Frank H. Berndt (2017): Kiégés – hasznos tudás mindenkinek 30 percben. Kossuth kiadó, Budapest

Dr. Fülöp Emőke (2019): A segítő hivatás kockázatai.

Kricsfalussy Anna (2020): A pedagógus kiégés jelenségének vizsgálata, valamint megelőzésének és kezelésének szervezeti lehetőségei a szakképzésben. Opus et Educatio, 7. évfolyam 3. szám. In.

http://opuseteducatio.hu/index.php/opusHU/article/view/392/687

A cikkben említett programok:

Békés Iskolák: http://www.bekesiskolak.hu/

Nyugiovi: http://www.zknp.hu/nyugiovi-foglalkozas/

Sulinyugi: http://www.sulinyugi.hu/

Szólj hozzá!

További cikkek

Hasonló anyagok

Mutasd az elmetérképed! 2

A Mind Map szerepe a kreativitásfejlesztésben Ebben a technikában egy adott gondolkodási projektben az egyedi haladási irányainkat, azok részfázisait, csomópontjait és elágazásait, összefüggéseit képileg megjelenítő

Mutasd az elmetérképed! 1

Melyik csatornán fogadod be a dolgokat, melyik csatornán keresztül tanulsz meg tényleg dolgokat: képek, hangok, érzések, mozgások, illatok, netán ízek útján? Mi az a domináns

Pedagógusszerepek röviden

Mielőtt elolvasnád ezt az írást, vegyél elő egy papírt és írd össze az összes szerepedet, ami eszedbe jut a pedagógus szerepeddel kapcsolatban! Mi minden egyéb